KENA HACK...!

Thursday, March 12, 2015

Still Fresh In My Memory.....

here we go again....
entah mengapa si dia masih lagi segar dalam ingatan walau lama sudah tidak bertegur mahupun berjumpa.
5 tahun sudah berlalu tapi masih juga tidak dapat lupa.
aku sentiasa mengingati diri sendiri supaya lupakan orang yang dah lupakan aku. 
tapi wajahnya sentiasa berlegar-legar dalam ingatanku,
apa yang mampu aku lakukan sekarang hanyalah menangisss!!! :'( 
I miss someone who isn't mine to miss, I dream about someone who isn't mine to dream about, and I love someone who isn't mine to love.
dan lebih sakit apabila si dia punya seseorang yang dia suka.
5 years try to know him before we both get into serious relationship.
after 2 years break up but still cannot terima kenyataan!! 
entah kenapa aku setia betul kat si dia ni sampaikan aku akan jenguk facebook si dia every day. 
kalau sehari tak jenguk facebook si dia memang akan sentiasa gelisah.
last year on december was my first conversation after 4 years. short text to checked whether he still care about me or not. guess what, NO.... :'( :'(
15/03/10.................. :'( :'(

Tuesday, May 20, 2014

First Year (Second Semester)

Back again after a while lost in the jungle! haha ^_^

Officially I am back for a reason. here goes the story after my second semester for my first year degree. I'll be write in Malay and English. 5, 4, 3, 2, 1........................

.......Nampaknya hari semakin lama semakin dekat dengan final exam. Makin lama makin excited pula sebab nak balik rumah jumpa family and especially my little angel nephew #Glenn Jayden Reka.
.......Most of the time, I only think about going back home and forget everything at hostel and campus. I accepted all the apologizes from certain people is not because they deserved it, but because I deserved peace in my heart.
.......Adakah aku sentiasa salah pilih kawan atau aku tidak layak mendapat kawan?? Aku mudah bersimpati dan mudah percaya padahal aku tidak tahu tahap kesetiaan dan kepecayaan aku itu dimonopolikan dan dipergunakan!! 
.......Apakah hak yang mereka yang tertentu membuat aku sedemikian rupa?? Adakah aku ini kelihatan seperti seorang yang lurus bendul dan hanya tahu menurut kata sahaja??
.......I'm a little bit disappointed with their attitude and for me that is so rude! I honestly don't understand why would such a people do anything to make me feel like I am easily being fooled. To who should I tell this problem because I won't tell my parents about it. I think I'm gonna write everything in a piece of paper and flip it like an aeroplane and fly it to the ocean so that only the fish would read it.
.......Well, I guess this is the best solution instead of keep praying. God, is this what you want me to do?? Keep on silent and put on fake smile as I feel like I'm gonna cry everytime I try to hide the truth about my problem?? 
.......Adakah aku patut bersuara dan meluahkan segala masalah yang aku pendam selama ini kepada mereka dan menyakiti hati mereka?? Aku rasa tidak sanggup menyakiti hati mereka eventhough hati ini banyak kali disakiti oleh mereka.

Aku berharap masalah ini akan selesai tanpa perlu bersuara dan tidak menyakiti hati masing-masing.

*Rasanya setakat ini sahaja yang mampu aku taip. 2 minggu lagi final exam dah start. Dengan sejuta impian dan harapan aku berharap dapat buat yang terbaik dan menebus semula kekalahan aku last semester. 



Saturday, December 14, 2013

Love of My Life (Parents)



Le Familia and my baby boo..my precious gift from God..thank you for being there for me..

Tuesday, December 10, 2013

Membisu Seribu Makna





Membisu bukan bermakna aku marah..tapi itu adalah cara aku untuk meluahkan perasaan..setiap kali aku membisu itu bermakna hati ini tengah bersedih..takkan siapa pun yang tahu isi hati ini apa hendaknya..aku lebih suka membisu dari berkata kerana bagi aku dengan cara ini takkan ada masalah yang akan timbul..tidak semua orang suka cara seperti yang aku lakukan iaitu dengan membisu..aku tidak suka orang masuk campur privasi aku walaupun melibatkan masalah pelajaran..biarlah hati ini saja yang menanggung kesedihan..aku paling tidak suka menyusahkan orang kerana aku perlu berdikari sendiri tanpa bergantung simpati pada orang lain..Tuhan saja yang mengerti bagaimana rasa hati in berbicara dikala ia tengah bersedih..

Tuesday, March 06, 2012

I Only Want To Be With You

Soalan Rmalan Perdagangan 2010

BAHAGIAN A SOALAN 1
 1. Huraikan jenis-jenis nilai faedah
 2. Jelaskan cabang-cabang pengeluaran
 3. Terangkan jenis-jenis pengkhususan

 SOALAN 2
 1. Terangkan faktor pemilihan saluran agihan
 2. Nyatakan faedah yang diperoleh pengguna melalui kegiatan import
3. Nyatakan perbezaan antara perniagaan borong dengan perniagaan runcit

SOALAN 3
1. Nyatakan kepentingan IKS kepada masyarakat
2. Terangkan cara pengurusan pelanggan yang berkesan
3. Hitungkan - jumlah dividen tunai, jumlah rezab dan jumlah rebat

SOALAN 4
1. Jelaskan peranan syarikat kewangan dalam dunia perniagaan
2. Nyatakan keadaan di mana cek menjadi tak laku
3. Apakah tindakan yang akan dikenakan jika penyuruh bayar mengeluarkan tiga cek tak laku sepanjang tempoh tertentu

SOALAN 5
1. Terangkan tiga prinsip insurans
2. Mengapakah peniaga lebih suka menggunakan pengangkutan jalan raya dalam menguruskan perniagaan 3. Bagaimanakah syarikat kurier dapat melicinkan urus niaga dalam negeri atau antrabangsa
 4. Jelaskan hak pengguna
5. Di manakah individu boleh mendapatkan bantuan dalam menuntut haknya

BAHAGIAN B KAJIAN KES
1. Jelaaskan bantuan agensi kerajaaan dalam membantu perniagaan
2. Terangkan pelbagai saluran eksport yang boleh digunakan peniaga dalam usaha menembusi pasaran luar Negara
3. Terangkan strategi campuran pemasaran
4. Mengapa peniaga memilih kapal kontena untuk mengeksport perabot ke luar Negara

JAWAPAN SOALAN RAMALAN SPM PERDAGANGAN 2009 SOALAN 1
1. Jenis-jenis nilai faedah
 a. Nilai faedah tempat Memindahkan barang ke tempat yang mempunyai permintaan Dari kilang papan    ke kilang perabot
b. Nilai faedah milikan Pertukaran milik daripada satu pihak kepada pihak lain Contoh daripada pengusaha kilang papan kepada pengusaha kilang perabot
c. Nilai faedah bentuk Mengubah bentuk sesuatu keluaran kepada yang lebih berguna Contoh – kayu diubah menjadi rak buku
d. Nilai faedah masa Menyimpan barang sehingga ia diperlukan Contoh – padi berlebihan semasa musim menuai disimpan untuk permintaan luar musim

2. Cabang-cabang pengeluaran – perusahaan, khidmat langsung, perdagangan Perusahaan Industri ekstraktif- Mengeluarkan bahan mentah dari alam semula jadi Contoh – perlombongan Industri perkilangan Aktiviti memproses dan menukar bahan mentah menjadi barang separa siap dan barang siap Contoh – kayu menjadi papan/perabot

3. Jenis-jenis pengkhususan Pengkhususan mengikut profesion Perbezaan kebolehan dan kemahiran Contoh – profesion sebagai jurutera Pengkhususan mengikut kawasan Perbezaan sumber alam iaitu iklim, bentuk muka bumi dan hasil galian Contoh – petroleum di Terengganu Pengkhususan mengikut proses Pembahagian kerja mengikut proses Contoh – pemasangan pintu kereta di kilang kereta Pengkhususan antarabangsa Perbezaan teknologi, iklim dan faktor geografi Contoh – kelapa sawit di Malaysia

SOALAN 2
1. Faktor pemilihan saluran agihan Jenis barang 
1. Barang cepat rosak perlu agihan segera Sasaran pasaran barang
2. Kenal pasti bakal pengguna Liputan pasaran barang
3. Jika luas, perkhidmatan orang tengah yang ramai diperlukan Keupayaan pengeluar
4. Jika modal besar, sediakan saluran agihan sendiri Kos pengangkutan
5. Pengangkutan sendiri kosnya tinggi, lebih sesuai menggunakan pemborong dalam saluran agihannya

2. Faedah yang dinikmati oleh pengguna melalui kegiatan import, Dapat menikmati pelbagai jenis barang
6. Boleh menikmati barang yang tidak dikeluarkan di dalam Negara Boleh mendapat barangan yang lebih bermutu
7. Boleh menjimatkan kos kerana harga lebih murah Boleh meningkatkan taraf hidup pengguna
8. Pengguna boleh mengguna barangan yang terkini/alatan moden Mendapat pelbagai pilihan barang
9. Terdapat pelbagai jenis barang dan jenama barang Menambahkan pengetahuan dan pengalaman
10. Dapat meningkatkan prestasi pendidikan kepada pengguna

3. Perbezaan Perniagaan Borong Dengan Perniagaan Runcit Perniagaan Borong
1. Orang tengah antara pengeluar dan peruncit
2. Membeli barang secara pukal daripada pengeluar
3. Modal besar kerana menyediakan gudang/pengangkutan/bayaran tunai kepada pengeluar/memberi kredit kepada peruncit
4. Menyediakan pergudangan untuk menyimpan barang Perniagaan Runcit

1. Orang tengah antara pemborong dan pengguna akhir
2. Membeli barang dalam kuantiti kecil daripada pemborong
3. Modal kecil kerana beri kredit kepada pelanggan tetap sahaja
4. Menyediakan peragaan tingkap untuk menarik perhatian pengguna

SOALAN 3
1. Kepentingan IKS kepada masyarakat Peluang menceburi bidang perusahaan Boleh memperoleh kemahiran dan pengetahuan dalam bidang tertentu Peluang menggunakan kebolehan/daya cita/kreativiti individu Berinisiatif untuk merancang dan melaksanakan bidang perniagaan Mewujudkan peluang pekerjaan Mengurangkan kadar pengangguran Mematuhi keperluan dan kehendeak masyarakat Mencipta keluaran baru/memperbaiki keluaran sedia ada

2. Cara pengurusan pelanggan yang berkesan Pandai menarik pelanggan dating ke kedainya Memahami sifat pelanggan Pelanggan rasional/keterangan Pelanggan mengikut gerak hati Mengenal pasti jenis-jenis pelanggan cuba mengekalkan pelanggan tetap Jadikan pelanggan sekali sekala sebagai pelanggan tetap Menarik lebih ramai pelanggan baru Melayan dengan cara Muka manis/memberi ucapan selamat/hubungan mesra Perwatakan diri yang kemas/bersih Jangan ganggu pelanggan Perkhidmatan lepas jualan

3. Lihat contoh dan fahami pengiraan dividen, rizab dan jumlah rebat dalam buku teks tingkatan 4 ms 213 hingga 216

SOALAN 4
1. Peranan syarikat kewangan Menerima simpanan terdapat dua jenis simpanan iaitu akaun simpanan atau simpanan tetap Pembiayaan menawarkan pinjaman Mengendalikan urus niaga sewa beli pembelian kenderaan/jentera Perkhidmatan lain kad kredit/unit amanah/perbankan Islam

2. Keadaan yang menyebabkan cek menjadi tak laku cek terkoyak atau terconteng penyuruh bayar mengarahkan bank menghentikan pembayaran kepada penerima cek jumlah dalam angka dan perkataan berbeza tiada tandatangan penyuruh bayar tandatangan penyuruh bayar salah/berbeza dengan kad tandatangan contoh di bank terdapat perubahan pada cek terdapat kesilapan/butiran cek tidak lengkap penyuruh bayar menutup akaun

3. Tindakan yang akan diambil ke atas penyuruh bayar yang mengeluarkan cek tak laku tiga kali Akaunnya akan ditutup Tidak boleh membuka akaun semasa di mana-mana bank perdagangan dalam tempoh enam bulan

SOALAN 5
1. Lima prinsip insurans Penuh percaya mutlak insured memberi maklumat palsu/sepatutnya insured memberi keterangan yang benar untuk mengelak penipuan polisi tidak sah/dibatalkan Subrogasi mengalihkan hak daripada insured untuk menuntut daripada pihak ketiga contoh, RM 4000 telah berpindah hak kepada insurer Kepentingan boleh insurans insured mestilah mempunyai kepentingan ke atas harta yang diinsuranskan insured akan mengalami kerugian jika harta yang diinsuranskan itu musnah tujuan untuk mengelakkan pihak lain mengamil kesempatan ke atas harta orang lain Sumbangan jika asset diinsuranskan dengan beberapa insurer, jika risiko berlaku, bayaran ganti rugi akan ditanggung bersama tidak memberi keuntungan kepada insurer

2. Peniaga lebih suka menggunakan pengangkutan jalan raya kerana Serahan barang dari pintu ke pintu dapat mengurangkan risiko kehilangan/kerosakan dapat menjimatkan kos upah pemunggahan Sesuai untuk perjalanan jarak dekat murah, cepat Mudah didapati/digunakan jalan raya ada di mana-mana terdapat pelbagai jenis kenderaan Fleksibel dari segi arah jadual tidak tetap barang dapat sampai tepat pada masanya

3. Syarikat kurier dapat membantu dengan cara Menghantar mel dan kargo dengan cepat serahan dari pintu ke pintu dalam masa 24 jam ( dalam negeri ) Menguruskan penghantaran barang barang dengan cekap prosedur kastam/menempah ruang/urusan dokumen kiriman Keselamatan terjamin pengiriman direkodkan/kendali dengan cekap ganti rugi akan dibayar jika barang rosak/hilang

4. Hak pengguna Hak mendapat ganti rugi individu berhak mendapat ganti rugi sama ada dalam bentuk barang/wang tunai Melalui Tribunal Tuntutan Pengguna prosedurnya mudah/ringkas/cepat tidak perlu membayar kos peguam/jimat kos sesuai untuk tuntutan kecil

BAHAGIAN B
(Kajian kes)
1. Bantuan agensi kerajaan mempromosikan/memasarkan produk menganjurkan pameran perdagangan menjalankan penyelidikan pasaran membekalkan maklumat produk ke pasaran mengadakan bengkel/seminar

2. Pelbagai jenis saluran eksport yang boleh digunakan Eksport secara langsung berhubung dengan pengimport melalui telefon, faks dan internet Membuka pejabat cawangan boleh memberi maklumat secara langsung dengan pengimport/pelanggan Melantik ejen eksport mempromosikan perabot/ganjaran komisen Menggunakan saudagar eksport membeli daripada pengeksport dan menjual ke Negara luar Kaedah lain melantik wakil pengembara membuat pameran dagangan antarabangsa menyertai rombongan dagangan

3. Strategi campuran pemasaran Produk boleh memuaskan keperluan dan kehendak mesti memiliki kualiti yang tinggi jaminan terhadap kegunaan keluaran khidmat selepas jualan Harga realistik/berpatutan dapat bersaing dengan pengeluar lain dapat menutup kos Promosi melalui pengiklanan/internet/promosi jualan mengambil bahagian dalam ekspo dan pameran Agihan sampai tapat pada masa, tempat dan harga yang dikehendaki pengguna

 4. Mengapa peniaga memilih kontena untuk mengeksport perabot Perabot lebih selamat terhindar daripada risiko kecurian dan kerosakan kontea kukuh, dikunci atau dipateri Menjimatkan masa dan tenaga barang boleh diangkut sekali gus Boleh disusun dengan teratur menjimatkan ruang Menjimatkan bayaran cukai pelabuhan kerja pemunggahan cepat/kapal tak perlu menunggu lama

Kerispatih - Kejujuran Hati




Kuakui aku memang cemburu
Setiap kali kudengar namanya kau sebut
Tapi ku tak pernah bisa
Melakukan apa yang seharusnya kulakukan
Karena memang kau bukan milikku

Kuakui aku merindukanmu
Meski ternyata tak pernah kau merindukanku
Tapi ku tak pernah bisa
Melakukan apa yang seharusnya kuinginkan
Karena memang kau bukan milikku

Reff :
Sesungguhnya ku tak rela
Jika kau tetap bersama dirinya
Hempaskan cinta yang kuberi

Semampunya ku mencoba
Tetap setia menjaga s'galanya
Demi cinta yang tak pernah berakhir

(Kejujuran hati yang tak mungkin dapat ku pungkiri)
(Keinginanku untuk kau tau isi di hatiku)

GAMBAR-GAMBAR PELIK TETAPI LAWAK















 















































Gambar Yusry Dan Lisa Surihani Bulan Madu


  • 0
     
    Share
Gambar Terbaru Bulan Madu Yusry Dan Lisa Surihani
Lisa Dan Yusry
Gambar Yusry dan Lisa ketika berhoneymoon di Zurich Switzerland dan kemudian akan ke Cannes (France), Itali dan beberapa negara lain. Mereka nampak kesejukan berlatarbelakangkan gunung bersalji yang sememangnya amat sejuk sampai ketahap beku.
Menurut Yusry, beliau amat kekok memandu kereta di sana menggunakan stering di bahagian kiri berbanding kanan di Malaysia.
“Heading out to the alps today. Drive belah kiri, cuak,” ujar Yusry berseloroh.
Dewi response : wahhh...romantik nya...harap2 korang berdua happy disana...

Translator...

LinkWithin Dewi Zone

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

There was an error in this gadget